Jaki powinien być bezpieczny parking dla TIR-ów?
Praca w charakterze kierowcy samochodu ciężarowego nie jest prostym zadaniem. Każdego dnia konieczne jest bowiem pełne skupienie, umiejętność odnalezienia się w różnych sytuacjach, a także przestrzeganie obowiązujących przepisów. Jedna z zasad dotyczy obowiązkowych przerw odbywanych na specjalnych parkingach. Czym powinny wyróżniać się takie miejsca? Temat ten omawiamy w naszym artykule.
Dlaczego parking dla TIR-ów to ważne miejsce?
Parking dla TIR-ów to ważne miejsce, ponieważ, jak już wspomnieliśmy w wielu krajach Europy, w tym także w Polsce, obowiązuje przymusowy postój. Taka przerwa powinna odbywać się tylko w wyznaczonych, bezpiecznych przestrzeniach, czyli na parkingach dla samochodów ciężarowych. Jeśli kierowca nie przestrzega tych zasad, naraża się na karę wysokiego mandatu.
Oczywiście długotrwałe kierowanie pojazdem ma ogromny wpływ na samopoczucie i zdrowie kierowcy. Ważną kwestią jest więc jego bezpieczeństwo i komfort. Aby wypocząć i nabrać sił do dalszej jazdy, konieczna jest regularna przerwa w dobrze przygotowanych miejscach. A jeśli postój odbywa się w nocy, konieczne jest wybranie parkingu, który będzie bezpieczny zarówno dla ludzi, jak i dla ładunków, które przewożą.
Czym powinien wyróżniać się bezpieczny parking dla ciężarówek?
Podsumowując, parking dla TIR-ów powinien wyróżniać się następującymi cechami:
- musi być to miejsce strzeżone, które zapewnia pełne bezpieczeństwo zarówno dla kierowcy, jak i dla materiałów, które przewozi,
- musi posiadać rozbudowane zaplecze sanitarno-gastronomiczne, dzięki któremu kierowca ma możliwość regeneracji sił,
- idealnie, by parking posiadał również bazę noclegową,
- ważnym czynnikiem jest możliwość wcześniejszego zarezerwowania miejsca, szczególnie w przypadku tras częstouczęszczanych, na których trudno jest znaleźć wolny parking,
- ciekawa opcja to gwarancja pełnej ochrony ładunku np. łącznie z ubezpieczeniem na wypadek zniszczenia lub kradzieży,
- kluczowe znaczenie ma lokalizacja parkingu: nie powinien on znajdować się bezpośrednio przy drodze (musi dawać możliwość odpoczynku), a jednocześnie nie powinien wymaga zbyt dużego oddalenia się do trasy.